Waarom zou je als organisatie starten met Influencer marketing? Influencers hebben een
groot bereik en kunnen gericht een specifieke doelgroep aanspreken. Social Influencers
promoten producten en diensten door deze te showen of hun mening over te geven.
Subtiliteit en creativiteit zijn key
Influencer marketing is een uitkomst voor veel merken en bedrijven, maar onderschat het
niet! In plaats van dure radio en tv reclame kun je met Influencer marketing op een
efficiëntere manier je boodschap overbrengen naar een specifieke doelgroep. Via Influencer
marketing software is het mogelijk om heel nauwkeurig te analyseren of jouw campagne is
geslaagd. De creativiteit is belangrijk omdat een influencer ervoor kan zorgen dat jouw merk
of product gepromoot wordt zonder dat het als een advertentie overkomt. Dit komt door het
vertrouwen dat de social Influencer heeft opgebouwd.
Influencer marketing ook voor B2B
Social Influencers zijn voornamelijk te vinden op social media. Influencers in de zakelijke
markt zijn moeilijker te vinden, maar zijn wel degelijk aanwezig. In de B2B sector is het
belangrijk dat je als merk of bedrijf op zoek gaat naar Influencers die actief zijn in bepaalde
sectoren of niches. Een groot voordeel van Influencer marketing in de zakelijke markt is dat
het zich gemakkelijk terugbetaald, dit komt mede door de prijs.
Micro Vs. Macro Influencers
Qua Influencers is er een onderscheid te maken tussen micro en macro Influencers. Macro
Influencers zijn supersterren die je kent van film en tv. Zij hebben een reusachtige fanbase
en volgers verspreid over de hele wereld. Zodra deze Influencers een foto posten zijn de
volgers er als de kippen bij. Micro Influencers daarentegen hebben een veel minder grote
groep volgers. Micro Influencers zijn erg betrokken met hun fanbase en zullen dus sneller
interactie hebben met hun volgers dan de macro Influencers. In de meeste gevallen zorgen
de micro Influencers dus voor meer engagement dan je in eerste instantie zou zeggen.
Een voorbeeld van een goed geslaagde Influencer campagne die iedereen kent is de ALS
Ice Bucket Challenge, die binnen een korte tijd de hele wereld over ging. Iedereen deed de
challenge, filmsterren, celebrity’s, youtubers etc.
Kijk verder dan het bereik!
Er is hiervoor even gesproken over het verschil in bereik tussen micro en macro Influencers.
Bereik is niet de enige of belangrijkste factor waar je rekening mee moet houden als je met
een Influencer marketing software aan de slag gaat. Spring niet in het diepe! Verdiep je
eerst in wat Influencer marketing inhoud. Zodra je dit scherp en duidelijk hebt is het
belangrijk om na te gaan welke Influencers en kanalen je in wilt zetten voor de gekozen
campagne. De belangrijkste key-words voor Influencer marketing zijn: Authenticiteit en
creativiteit.
Welk prijskaartje hangt er aan een Influencer marketing software?
De prijzen van Influencer marketing in het algemeen zijn veel goedkoper dan de traditionele
manieren van marketing, waar je voorheen nog een billboard langs de weg zette met jouw
marketingboodschap, is het nu de beurt aan de Influencers. Door de stijgende populariteit
van Influencer marketing is het goed mogelijk dat de prijzen de komende jaren wel gaan
stijgen, maar de return on investment zal nog steeds hoog blijven.
Bron: Juulr.com
Comments are disabled.