Als digital marketeer kom je regelmatig de verwarring tegen rond SEO and SEA. Wat is precies het verschil? Ondanks de overeenkomst van maar liefst tweederde van de afkorting, zijn beide begrippen volledig verschillend. Net daarom is het ook belangrijk dit verschil te kennen.
Het doel van SEO, Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie, is het optimaliseren van de website met als doel hoger geplaatst te worden in de zoekresultaten van Google of andere zoekmachines. Deze positie binnen de zoekresultaten ontstaat organisch. Google fiets toevallig voorbij je pagina en merkt op dat de content mogelijk wel relevant kan zijn voor zijn gebruikers en de pagina mogelijk wel een hoger plaatsje verdient.
SEA, aan de andere kant, staat voor Search Engine Advertising. Zoals de naam doet vermoeden gaat het hier simpelweg om het adverteren van je pagina binnen de zoekmachines. Hierbij zeg je zelf tegen Google: op de keywords zou ik graag goed scoren en ik wil hier maximaal X EUR per klik voor betalen. Hierna gaat Google berekenen op welke positie je geplaatst zal worden en hoe vaak je advertentie getoond kan worden.
Wat SEO en SEA wél gemeen hebben is het belang van relevantie. Voor beide is het belangrijk dat de pagina relevant is. Google beloont in beide gevallen met een betere ranking. Voor SEO met een betere ranking binnen de zoekresultaten, bij SEA een betere ranking binnen de advertentieruimte.
Om af te sluiten een laatste veelgestelde vraag: kan ik het zelf doen? Voor SEA is het antwoord: misschien. Met wat assistentie, tutorials en best practices moet het mogelijk zijn om zelf een bescheiden succesje te boeken via SEA-platformen als Adwords.
Voor SEO is het antwoord eerder negatief. Voor SEO is ruime kennis nodig van verschillende softwaretoepassingen en honderden regels die Google in beschouwing neemt. In mijn ervaring als digital marketer is nog geen elk doe-het-zelf-SEO project echt goed afgelopen. Er zit meestal wel hier en daar een toevalstreffer tussen, maar voor een gestructureerde SEO-aanpak ga je toch beter naar digital marketing bureau of SEO bureau.
En voor SEA: je kan dit zelf proberen, maar uiteraard ook uitbesteden aan digital marketing bureau dat SEA doet. Maar wat je ook beslist, we wensen je veel succes met je website en je rankings in Google!
Comments are disabled.